Sunday, August 19, 2007

akhir sebuah cerita~

masa : 5.30 pm
situasi : disturbed :<
iTunes : terlalu cinta by rossa

honestly, i don't have much to say. i need time to recover. "terlalu cinta" by rossa will be the theme song for the time being. so my thousand apologies to anyone who will find it annoying. it is so devastating i could not tell. but, as life goes on i'll try to be as normal as i could. and please do not hesitate to drop by and say hello should i'm online on myspace or yahoo messenger. you are also welcomed to say anything in the blog's shoutbox. if YOU are really a friend, do not treat me as if i'm really in a middle of a wreck. just be normal. say some encouraging, happy words. i don't want to be reminded of the current situation i'm in.




just don't make me feel lonely...

p/s : izzat, terima kasih kamu yang pertama tanya khabar cikgu. appreciate it and was very moved to learn how much you cared! :'''>

heck, all the sun-tanning days are over. we're down to five more training days to the finale on the 31st. and the only trouble we're facing is that it will end up late into midnight.

lot's of memories, i get to know the people around me better... and learned of a silent betrayal. backstabber is so unwelcomed. you should just kill me instead. because my hatred is evil. and you will hate me when i'm no more the sweet person you used to know. as i said my dear, what goes around comes around. maybe i'm just so unlucky, but why you?

shhhhh... i shouldn't continue anymore. it's breaking my heart.

enjoy the pictures, anyway. oh yeah, PLEASE, at least say 'terima kasih' before you utilise the pictures. is it really hard to show your gratitude? especially for my darling students - come on lahhh... "bukan kena bayar pun nak ucap terima kasih" ->> fikir-fikirkan OK?

...ralit sungguh si izzat nie, haha...

...yahh lenggok lagi dik!...

...kidding around...

...jeling Intan ehhh??

...and primary kids having fun...

...paAanAaassSS...

...mr. taufik wannabe...

...ahahaaaa...

...nantikan kemunculan album kami!! :P

ok, i still have another round of training photos. i'll try my best to update soon.

...jom balikk...

ahhh... hidup ini bukan selalu indah, adakalanya disirami dengan air mata dan juga darah - Pak Hamka's words of wisdom. i know. i'm well acknowledged. thank you Bapak.

p/s : engkau tetap pergi, pergi meninggalkan ku sendiri ~ Hujan

:'''<

Thursday, August 16, 2007

happy birthday affa!!

Syair Pesanan Ayahanda

Dengarkan tuan ayahanda berperi,
Kepada anakanda muda bestari,
Jika benar kepada diri,
Nasihat kebajikan ayahanda beri.

Ayuhai anakanda muda remaja,
Jika anakanda mengerjakan raja,
Hati yang betul hendaklah disahaja,
Serta rajin pada bekerja.

Menjalankan kerja janganlah malas,
Zahir dan batin janganlah culas,
Jernihkan hati hendaklah ikhlas,
Seperti air di dalam gelas.

Jika anakanda jadi besar,
Tutur dan kata janganlah kasar,
Janganlah seperti orang sasar,
Banyak orang menaruh gusar.

Tutur yang manis anakanda tuturkan,
Perangai yang lembut anakanda lakukan,
Hati yang sabar anakanda tetapkan,
Perasaan orang anakanda fikirkan.

Kesukaan orang anakanda cari,
Supaya hatinya jangan lari,
Masyhurlah anakanda dalam negeri,
Sebab kelakuan bijak bestari.

Nasihat ayahanda anakanda fikirkan,
Keliru syaitan anakanda jagakan,
Orang berakal anakanda hampirkan,
Orang jahat anakanda jauhkan.

Setengah orang fikir keliru,
Tidak mengikut pelajaran guru,
Tutur dan kata haru biru,
Kelakuan seperti anjing pemburu.

Tingkah dan laku tidak kelulu,
Perkataan kasar keluar selalu,
Tidak memikirkan orang empunya malu,
Bencilah orang hilir dan hulu.

Itulah orang akalnya kurang,
Menyangka dirinya pandai seorang,
Takbur tidak membilang orang,
Dengan manusia selalu berperang.




Kepada Mohammad Muzaffar bin Mokhtazar Zain ~ a f f a [tau!]

1. Tahniah.
2. Selamat mencapai segala yang menjadi impian.
3. Semoga menjadi anak yang taat kepada kedua ibubapa, pelajar yang tekun serta Muslim yang setia.
4. Jadi yang terbaik untuk diri sendiri, kerana siapa kamu 10 tahun akan datang ialah apa yang kamu usahakan hari ini.

affa,

10 tahun dulu - 1997, usia saya 17 tahun. sedang sibuk nak ber-SPM di SMK Convent Bukit Nanas. subjek terbaik saya ialah Pendidikan Seni Visual dan Bahasa Inggeris. saya tidak pernah lulus Matematik. lepas percubaan SPM dan masih gagal Matematik, saya malu, dan kelam-kabut kejar ulangkaji dari asas tingkatan 4 dan tingkatan 5. pn. Mashitah - cikgu Matematik saya jadi kawan baik setiap petang hingga jam 3. Alhamdulillah, untuk SPM Matematik saya dapat C6 - cukup makan. dan saya tiada masalah besar dengan subjek-subjek lain. Gred A1 Pendidikan Seni Visual menjadi titik mula saya hingga 10 tahun selepas itu - 2007, saya seorang guru. walaupun sudah sangat jauh tersasar dari cita-cita asal saya [saya hendak jadi pensyarah ekonomi antarabangsa, dan sebenarnya saya hendak masuk Universiti Malaya].

mungkin kerana sikap belajar last minute itu, saya tidak berjaya mencapai cita-cita saya. dan memang sangat kesal kerana jika gred Matematik saya lebih baik [belajar dan bersedia dari awal] tentu saya lebih bagus dari siapa saya sekarang. nasib baik saya masih dalam landasan yang sama, dan saya berazam akan sambung belajar selepas batch kamu selesai tingkatan 5 tahun depan.

jadi... Siapakah kamu 10 tahun lagi?

saya harap kamu tidak ulang kesilapan yang saya telah buat 10 tahun dulu, kerana hari ini bila saya pandang kamu semua di dalam kelas, dan kadang-kadang mendengar keluhan guru-guru subjek lain mengenai pencapaian kamu semua - saya rasa ingin kembali ke zaman beruniform kurung putih dan kain biru muda itu, dan belajar bersungguh-sungguh kerana kamu semua sangat bertuah punya guru-guru yang sebenarnya sangat ingin memberi segala ilmu yang mereka ada, tetapi kadangkala semangatnya mati kerana penerimaan dan sikap kamu semua di dalam kelas.

"jika saya dengar, saya akan lupa.
jika saya lihat, saya akan ingat.
jika saya buat, saya akan faham."



selamat berjaya! :)

Tuesday, August 14, 2007

kak fairuz, akak mmg minat jd cikgu ye?

masa :2.25 am / outerspace
situasi : floating.......
iTunes : cosmic girl by jamiroquai


i remembered this particular conversation i had, wayyyy back. it's like a dejavu that repeats itself during balik kampung time, or whenever i bumped into ex schoolmates. yes, taxi drivers had their share too.


~hah, wat pe skarang nie? belajar lagi ke?
> tak, dah kerja dah...
~ kerja apa?
> cikgu!
~ oh...cikgu...senang laa ye, keja setengah hari je.
> ehhh...mana plak, duk balik petang je, keja pun banyak, uruskan hal-hal lain pasal budak lagi...
~ takpelah, cuti pun banyak. gaji jalan.
> ye ke, setakat nie tak pernah lagi cuti duk rumah sesaja. kadang-kadang budak-budak ada latihan kokurikulum, kena jaga peksa, pegi kursus...
~ oh gitu ke...
> .......
~ ajar subjek apa?
> pendidikan seni...
~ hmm! lagilah senang....!!!
> hah? senang ke?
~ yelah, suruh je budak lukis apa-apa...
> [kepala ***** anda...]


adoiii...if it really was that easy, please be in my shoes now.


i don't blame anyone who simply thinks being a teacher is such an easy task - particularly, being an Art's teacher. it's just the surface you've seen, not deep into the violently cold, murky water.


lagilaaa jadi Art teacher. taken for granted. kids hardly focus because to them, it's just an optional subject. to fail the subject is nothing.

yes, i don't mind if YOU scored bullseye "A" for the major papers honey. or at least a dumb "D". you're not focused, you're not sure why your parents keep sending you to school even after four AkuJanji forms signed, suspended from school after numerous action-packed fighting in or outside school premises, and your class teacher opt for you to be expelled from school because you're foul-mouthed and your middle finger is so expressive.


heck, this is the path i choose. being a teacher is NOT a last option for me after failed job-huntings.

blame it on the genes - my abah was a teacher, and he teaches still, only to a different audience, and he's my Mentor, always.


izyandarling: "kak fairuz, akak mmg minat jd cikgu ye? bukan senang ye jd cikgu ni. esp skrg ni lagi mcm2 kerenah. larat eh akak menahan kerenah dorang..."

and izyan darling, yes, u should agree wif d famous quote ~ "alah bisa tegal biasa".


newspapers nowadays were so bombarded wif educational issues, be it on the Ministry, the teachers or the students [and overprotective parents along]. school institution being mocked and teachers are pressured. students arrogance and parents pointing fingers.


..... and in another place, another time, only recently >>


> latihan raptai di stadium merdeka akan berlangsung jam 6-11pm
~ bahayanya mereka itu di biarkan hingga pukul 11, gila apakah?
> 6 hari raptai sebelah malam di stadium dan hari langsung juga memang persembahan malam
> semua kekalutan ini saya sudah lalui pada 1992, masa itu pelancaran Wawasan 2020 secara besar-besaran dan berlarutan ke malam.
> ayahanda mengeluh anaknya darjah 6 berembun di tengah padang. sekarang ini nak menjaga anak orang pula.
~ bahaya... terlalu! pada 1992, masih kurang anasir jari tengah di naikkan.
> sekarang saya kena menjaga anak teruna 80 org dan nak memastikan dia smpai di rumah selepas latihan dengan public transport pun sudah tiada!




and i wanted to be a teacher, still.


what doesn't kills us DOES, makes us stronger! =)

Tuesday, August 07, 2007

training bootcamp :)

masa :2.39 am / mi Casa
situasi : tenang, senyum lebar2...
iTunes : everything by michael buble [u're every word, u're every line, u're everything...]


someone has DEFINITELY made my day! :D


dia : berjalan saja, biarlah orang kata jelik
dia : kecuali kalau ada yg menendang, harapnya kasut itu melawan semula...
dia : rasanya, sudah cukup kuat... tanpa paku, dan dengan tampalan baru.
aku : ...wicked...!! [i like!!]


dan aku senyum lagi...lagi...dan lagi. :D


nota skit! : read between the lines... read between the lines... read between the lines... hah? tak faham? umur awak baper ah? oooo takpelah awak sekolah lagi, ini bahasa orang graduate
~ yang putus cinta dengan yang putus harap [hahahah]


taknak cerita panjang, sebab yang penting ialah gambar-gambar di bawah ni. da berhari2 aku berjanji dengan students aku (tokwan, gambar kamu baaaannnnnnyaaaaaaakkkkkk kat sini, jangan kata cikgu tak sayang kamu lagi ok?), so, cheerios, grab em' n update ur myspace, friendster, multiply n promote urself shamelessly [yep, i know YOU'll b reading this dahling] - dat's Attitude wif a capital 'A', n everybody loves it.


yup, it's been a hell of a week, lot's of waiting n staring at the sun! as a result, sunburned - n my arms got three different skin tones, two tones on the cheek...


seminggu lagi nak kena panggang dan seminggu seterusnya berlarut malam di stadium merdeka, oh demi negara yang tercinta!!

dis is naqiuddin...













n dis is taufik batisah d 1st singaporean idol - separated at birth? NOT!!





























en. mohd shofi zachariah b. fyriz wymun ho, partner-in-crime yg classy n ada sEtaill-lah!

9am - waiting. n mingling around.
































n poke-in-d-butt dancing...
ah sudah, main kais pasir pulak dahh...
gedik2 tengah padang...oops, tengah prektis eh?


"ok, saya nak barisan pelepah kelapa tu beratur betul2..."







n waiting. still waiting.
10.30 am - brunch.










hah, dah rupe ration perang je.
dan lapar macam pelarian, padahal duduk je dari tadi kan?

11.oo am - langit cantik, jom main tendang2 tin.









while d others looked upon, n waits.









da berpeluh sakan, berkipas pulak.






















sakit kepala sudah sampai...
n
kids wil always b kids. fun-seeking bopping teenagers.
among other schools which took part.
11.30 am - matahari da start tegak atas kepala.
i'm melting! i'm melting!
azwan @ tokWan keeping his cool...
n playing tom-tom-bak during his pastime...
afiq deafens d surrounding in music...
12.oo pm - still, nothing. except waiting.
...n waiting...





afiq's n naqiuddin's, while d sparkly silvery is mine!














...nazri pun nak berkipas juga.
...huuu panas!!!














tabiat apa ntah diorang ni, masukkan duit dalam telinga. sebab apa? - tak tau.





















peserta segmen 1 yang mewakili persembahan era tun abdul razak - pertanian (sebab masa tu FELDA diperkenalkan geddit?) terus menjalani latihan. sementara 560 0rang lagi yang mewakili persembahan era tun hussein onn - perpaduan terus melepak dan menunggu.
apa nak dikata, padang pun bukannya muat semua sekaligus untuk persembahan. walaupun keseluruhan pelajar terlibat ada 3000 orang tapi bila da dalam susunan formasi nie kenalah mengalah.
so, terus menunggu.














...sampai juling2 mata!

12.30 pm - balik. senyum. legaaaaaaa.......










dan setakat hari ini, kami dah pun mula formasi tapi belum ada susunan keluar masuk ikut kumpulan. tapi oklah tu.
on the track so far.
:)