Monday, June 02, 2008

projek cuti sekolah - part 1

nota :
ini backdated post, entri 30 Mei 2008. hari ini baru dapat muatnaik ke blog.
pesanan khidmat masyarakat ini dibawakan oleh tukangtulis @ ceritaceriticerutu.blogspot.com.hik.




atas studio seni a.k.a pejabat a.k.a ruang menung aku, ada sebuah kelas yang dah sekian lama ditinggalkan sejak pertengahan april. maka sejak itulah, tempat tu jadi kawasan lepas geram dan anak-anak yang terlebih aktif bermaharajalela memecahkan tingkap, merobek-punahkan notice board, berconteng sakan di sana-sini. apatah lagi, juga jadi tempat ponteng serta port hisap rokok. agak ironik walaupun kelas tu taklah jauh mana dengan bilik disiplin, dan bunyi gelas cermin yang pecah berderai boleh aja didengar. apakan daya mungkin dek deru penghawa dingin subsidi bil elektriknya oleh kerajaan itu telah mengakibatkan cikgu-cikgu lelaki a.k.a cikgu-cikgu disiplin yang ada lesen kuasa merotan jadi tuli pendengaran, kabur matanya tak mampu mengesan salahlaku sekaligus mengakibatkan sendi-sendinya beku kaku tak mampu menggesa kaki melangkah untuk memeriksa apa ke halnya yang berdentum-dentam tak ketahuan itu?

terus-terang, setelah sekian lama aku dapat rumuskan - masalah disiplin gagal ditangani kerana penguatkuasa yang culas dan tak bersungguh. sekurangnya, itu penyakit yang aku diagnosis di sekolah aku.

jadi, alkisah kerana aku kesuntukan ruang untuk anak-anak aku bekerja, aku pun berkira-kira nak memanfaatkan kelas tersebut memandangkan tak siapa yang sudi menggunakannya (aku rasa, sebab mereka tak kuasa menguruskan disaster di situ, dan cuma aku yang cukup gila untuk mengemasnya!).

oleh kerana sekolah ini juga, dengan dana kerajaan telah menggaji cik tukang sapu, maka di suatu pagi yang cerah tatkala matahari masih segan-silu di balik jendela, cik tukang sapu yang kecil molek ini ku rapati :

"Cik, nanti bila yang senang bisa sapu kelas yang horror di atas tuh?"
(sambil si kecil molek tersenyum siput-siput,macamlaa aku ni bergender lelaki nak mengoratkan dia)
"Ya...ya..." (dan, langsung naik ke kelas yang aku arahkan maksudkan - hihi)

Wah... dalam hati aku, ini sudah cukup bagus.

apa cer, rupanya dia lalu je! sampai sudah dan pagi esoknya kaca tingkap dan segala mak nenek sampah sarap tinggal begitu juga!

tak boleh jadi.

dan kerana aku ini, jenis yang - jangan ingat aku terhegeh-hegeh sangat macamlaa ko takde aku takleh hidup dan takleh wat keja - langsung lusanya, aku singsing lengan baju dan kaki seluar.

maka secara automatiknya hari itu. akulah si tukang sapu.


kawan-kawan, itulah. siapa kata jadi cikgu ni senang. tengok, kan merangkap cleaner sekolah juga!

jadi kepada cik tukang sapu yang malu alah bila tengok tong sampah yang naik penuh dengan kaca-baju-sudu-kertas segala di tepi koridor kelas yang dah aku bersihkan tu, camnilah - kalau ko rimas nak buat keja kerana ini musim cuti, ko lupa ke gaji ko berjalan sama je walaupun budak ada ke tak! belum kira dengan jamban bebudak yang dahlah kotor, ko nak peram sampai seminggu lagi bebudak naik sekolah?

balik kampung jelah. cakap lebih-lebih nanti jadi isu negara pulak. tak kuasa.

lepas ni, kena pasang rantai dan manggakan pintu.

behold - my newfound territory. nyehehh.

2 comments:

Len Bkn Nama Sebenar said...

syabas merebete..
;)

msYuz said...

ahah,
boleh jelah...huuu