Friday, June 06, 2008

si kecil yang belanja makannya tidak kurang RM1,000 sebulan...adehlaa

sedang di sekolah, masih dalam tempoh bercuti pertengahan tahun, sambil anak murid sibuk menyudahkan projek untuk kertas III pendidikan seni visual SPM.

oh ya, pengetua sekolah saya, yang mula bertugas sekitar februari, akan berpindah, tidak lama lagi - bila saya sudah mula seronok mengikut rentak agresif dan pemikiran tajamnya

hidup akan jadi kurang ummppHH!



di rumah aku,

ada seorang anak kecil, lelaki, becok - walaupun banyak pelatnya, sangat agresif - tambah pula dilatih bertaekwondo lagi, kuat menyusu meski usianya sudah 5 tahun lebih.

dan yang pasti, dia suka makan.

sangat suka makan, walaupun badannya tak berisi padat mana (mungkin kerana terlalu nakal dan aktif).

seronok melayan si kecil ini makan. bawa ke mana pun, apa yang dihidang pasti dijamah tanpa komplen. hanya tidak gemar makan sayur.

yang tidak seronok - dia pandai memilih makan. juga demanding.

mcDonald's happy meal itu selang sehari akan jadi makan malamnya usai pulang dari tadika. sesekali akan dapat kepak ayam original kfc, atau pizza hut bertabur keju parut extra dengan mushroom soup dalam dua minggu sekali.

habis takde pun, kami sekeluarga akan ke gerai kegemaran milik Acik Nan - atau secara rasminya kini lebih dikenali sebagai gerai ayahnya Nadia Redah Jerrr keluaran AF6. popia jati yang syok, dan nasi goreng mahsuri yang setakat ni tak jumpa lagi kat tempat lain, atau western foodnya yang best. di sini si kecil akan makan mushroom soupnya yang pekat dan banyak isi cendawan itu.

bulan puasa ini, aku rasa gerai popia jati Acik Nan akan ada gambar Nadia Redah Jerrr sebagai maskotnya - strategi pemasaran yang bijak kan? tak payar bayar kos iklan mahal-mahal. huhu.

jadi kelmarin, bila Pak leLah umumkan kenaikan harga minyak, dan tiba-tiba senja itu kereta berderet panjang demi mengisi minyak pada harga rendah di saat-saat akhir;

si kecil ini, bersama kami di dalam kereta, sedang berkira-kira hendak ke mana untuk makan malam. pastinya, menu yang murah tetapi jimat jadi pilihan. mau menuju ke mamak NZ, dan si kecil mencelah, "nak makan pizza."

abah, dalam senyum tawar tidak menolak, walaupun terkeluh juga yang selepas ini semua kemewahan makan yang sekian lama kami kecapi akan mula berkurangan. kami adik-beradik, yang sudah cukup dewasa untuk memahami nilai wang hari ini membantah dan setuju langsung ke NZ.

seperti maklum, si kecil memberontak. menangis. menjerit. menghentak-hentak kaki dek kemahuan yang tidak dituruti. dan malam itu akhirnya dia diam juga dapat makan sate ayam di NZ, dengan lampu restoran pizza hut ke-111 di malaysia itu berbayang-bayang di belakangnya.

hari ini, aku masih terkenang senario itu. dapat makan sate itu masih mewah lagi. bagaimana, sekiranya harga barang terus melonjak naik kerana mengikut harga minyak sebegitu dengan selera si kecil ini yang sama naik juga, yalah apa sangat yang dia mengerti mengenai payahnya kita-kita mengimbang belanja dan pendapatan?

bak kata abah - "jenuh aku bersilat, korang bukan tau apa!"

beras sudah naik harga, tepung dan roti juga. kalau nanti berlaku inflasi apa yang tinggal untuk kita jamah setiap hari?

......................

di rumah aku,
ada seorang anak kecil, lelaki, becok - walaupun banyak pelatnya, sangat agresif - tambah pula dilatih bertaekwondo lagi, kuat menyusu meski usianya sudah 5 tahun lebih.

dan yang pasti, dia suka makan.


demi pembesaran dan masa depannya, dia akan dipastikan terus dapat makan. tapi tentu tiada lagi mcDonald's happy meal itu selang sehari, sesekali kepak ayam original kfc, atau pizza hut bertabur keju parut extra dengan mushroom soup dalam dua minggu sekali.

entahkan, mushroom soup yang pekat dan banyak isi cendawan di kedai Acik Nan itu pun jarang sekali dapat merasa. itupun kalau mushroom soupnya masih pekat, dan isi cendawannya masih banyak.

itu, di rumah aku. yang pendapatannya mudah kata selama ini telah mampu membayar 3 buah kereta tanpa putus setiap bulan. belanja adik-adik di kolej, tambah si kecil yang begitu-begini dengan tadika dan kelas taekwondo, juga susu dan makannya seorang tak kurang RM1,000.00 sebulan.

bagaimana dengan rumah-rumah lain? yang pendapatan isi rumah hanya RM1,500.00 mungkin. lagi anaknya masih bersekolah, tetapi sudah pandai pakai handphone dan bazir RM10.00 untuk tambah nilai setiap hari.

ada sekelompok anak-anak bangsa bawean di sekolah, dulunya berbasikal sederet setiap pagi dan petang. tahun ini sudah bermotor sana-sini. yang bagusnya, anak-anak ini rajin bekerja selepas waktu sekolah untuk duit motor dan minyaknya sendiri, boleh berwikang dan berwheelie juga usung awek. lepas ini, berbasikal semulakah agak-agaknya?

aku sebut mengenai bawean atau kasarnya boyan, tidak menghina kamu anak-anak, tetapi membanding dengan anak Melayu bangsaku sendiri belum tentu boleh survive hidup sendiri kalau tidak kerana mak ayah yang cuma pembantu am di HKL itu yang sanggup berhabis demi mengadakan handphone, motor dan duit joli segala.

mungkin lebih wajar jika suara mereka ini, sama-sama kita hayati dan renungkan :-
*klik di nama mereka*

tun negarawan yang kami rindui
manager ning baizura yang juga, seperti kita, cuma insan biasa
joe Lee - klubbkidd, juga warga hiburan, tetapi masih orang biasa
uchu dari sarawak dengan jeritan hatinya
fiebie yang ungu tapi akalnya cerah putih!
fynnjamal - bukan gadis artis biasa
mama hani yang keja kat kilang minyak tuuuuu

bak kata nabil si raja lawak - aah Lu Pikir Laaaaa sendirikk!!

malam ini tengok nabil kat astro prima, kurang-kurang si kecil ini boleh lupa mintak kepak ayam kfc malam nanti.



huhu.

No comments: