Wednesday, December 31, 2008

mari buka buku baru.


tahun keempat menjadi che'gu.

tekanan makin hebat. perubahan pentadbiran dengan pengetua baru yang merencana visi misi baru.

mesyuarat pertama tadi dengan notasi-notasi berikut :-

i) pencapaian PMR sekolah makin merosot, yang terburuk sejak empat tahun berturut-turut.
ii) aku dilantik menjadi guru kelas Tingkatan 4 Efektif.
iii) beban kerja aku untuk 2009, di atas kertas nampaknya makin kurang (aku dah tak pegang kadet bomba---sedih juga hmm).
iv) masih tetap dan berpencen untuk jawatan persiapan backdrop dan pentas.
v) mengajar 25 masa seminggu---5 kelas tingkatan 3, 3 kelas tingkatan 4, 2 kelas tingkatan 5.

hmm.

sekolah makin cantik, habis segenap rakyat termasuk jaga sekolah diberi wang poket RM5 setiap hari untuk mengecat pagar sekolah. haha.

yang sedikit mengguris hati, bila ada yang ter'bengang' apabila diarah mengambil alih dua dari kelas-kelas tingkatan 5 aku.

encik, saya minta maaf. saya sanjung tinggi kepakaran dan senioriti encik. tapi encik pun sangat faham sekolah kita sangat kurang guru Pendidikan Seni Visual. yang tinggal kita berdua. sudahlah untuk PSV tingkatan 1 dan separuh tingkatan 2 ditinggal tak bercikgu, kalau semua kelas menengah atas pun saya kena sapu---mengah juga saya jadinya.

maaf encik terpaksa mengadap 5 Harmonis dan 5 Intelek.

haih.

sukar bila memikul gelar 'Ketua', tapi menangan ahli yang hakikatnya lebih senior malah hampir sebaya dengan ayahanda sendiri.

sukar bila diberi gelar 'Ketua', dan ahli panitia juga guru subjek cuma dua, walhal seluruh kelas dan tingkatan 1 hingga 5 harus diselia seluruhnya.

dalam masa sama, semua orang cuma boleh kata "kasihan" tapi hulur sebelah tangan pun belum tentu.

dalam masa sama juga, saban hari dan tahun aku mengilat bersih 'topeng senyum' sampai yang nampak di mata mereka - hidupku senang-lenang sebagai si bujang trang-tang-tang.

yang mereka tidak mungkin tahu, sepanjang tahun lepas aku dalam percubaan lari dari rumah.
ya, aku ada satu beg baju dalam almari buku di sekolah.

bohong kalau hidup manusia itu sewenang-wenangnya senang. aku akur mereka juga saban hari melayar gelombang hidup yang tersendiri. aku akur mereka lebih dahulu merasa asam garam kehidupan.

aku akur. sangat maklum. tunduk hormatku pada kamu sekalian.

tapi jangan kerana aku menjauh dari bilik guru, secara automatis aku dilabel sesedap rasa. nyata kamu tidak kenal aku, cuma 10% yang aku perlihatkan. selebihnya, tak perlu aku beria war-warkan. sebab 10% yang kamu telah pertontonkan untuk aku meyakinkan aku supaya menghindari kamu.

cukuplah gebang hal sekolah, kerja, pelajar. benar, meriah sungguh bilik guru bercerita kisah kain baju, besar kecil kereta, gosip artis segala. aku akan dengar, tapi maaflah, aku pendengar yang membosankan.

aku mahu ajak kau bergebang tentang filem reign over me, mungkin? old boy? the fountain? filem-filem tim burton atau baz luhrmann?

hey, sungguh aku mengidolakan jack black dalam school of rock. sangat k00l.

sesekali, layan koleksi malar segar m.nasir dan kembara yuk? iwan fals, boleh? nah, dengar yuna, ok tak?

ada karangan-karangan pak hamka yang boleh aku pinjam? atau puisi-puisi rumi, gibran, chairil anwar barangkali?

kau tahu siapa fynn jamal?

ok, itu melalut. maaf!

......................

seorang sahabat hingga ke hari ini menggelar aku 'iceberg' kerana -- cuma 'tip of ice' saja yang terzahir, sedang di bawahnya terselindung batu agam yang salah cara akan bawa binasa.

Icebergs are comprised of water that has frozen, similar to ice cubes in a drink. The density of the ice is slightly less than water, causing them to float. Roughly 9/10 of the iceberg is below water. http://www.grow.arizona.edu/SPT--Home.php

pernah tonton filem Titanic?

.....................

tak mengapalah. tutup kisah 2008.

aku jengah 1430H dengan harapan tidak lagi melengah solat. =)

selamat datang 2009.

nota di kaki : terima kasih Wikipedia untuk pautan-pautan info nama-nama di atas.

4 comments:

IY.LEEYA said...

selamat tahun baru, semoga 2009 ni akan menjadi lebih baik, dan pelajar2 yang lebih rajin dan berbudi bahasa. saya dah habis sekolah. hehehee

msYuz said...

suke ya dia...
yang baik2 juga untuk kamu ok?

=)

oshie||aus mahmud said...

harap sukses yeah cekgu yuz..
cekgu itu perlu..
kerana cekgu itu tukang cat kain puteh..
jgn tense2..nti da xcomel =)

ps:saya juga dah habis sekolah =)

msYuz said...

biasalah aus (ke oshie??), kena pulak cikgu seni ya jangankan kain putih, dinding pun macam tak biasa cat ye tak? ;>

hidup mesti terus!--

untuk kamu-kamu yang sudah habis sekolah, May the Force be wif You (pinjam ayat obi wan sat,hehaa)