Sunday, May 16, 2010

hari guru aku. versi 2010.

setahun yang lalu aku telah menulis ini -- hari guru aku. versi 2009.

betapa dalam selang setahun itu, terlalu banyak yang berubah. terlalu.

aku sudah sah bebas dari tajuk "cikgu" di sekolah lama, secara rasmi dan berhitam putih. tidak lagi tergantung tidak bertali seperti setahun yang sudah. terlonta tanpa kepastian.

kepada yang bersama aku di facebook, sudah tentu tahu tunggang-langgang hidup yang aku redah tanpa henti dan tanpa peduli. semuanya aku langgar dengan redha dan percaya yang diri ini sebenarnya cukup dikasihi Ilahi.

walaupun sesekali sangat pedih dan mencedera hati.

hari ini sambil santai mencari ilham memula tugasan, lagu-lagu m.nasir melontar aku ke kenangan dan semua yang telah pernah melintas dalam hidup.

sama ada dia telah secara rasminya menjadi guruku, atau sekalian teman dan lawan yang mencipta pedoman supaya pengalaman itu menjadi guru pada kehidupan yang terus datang tanpa halangan.

sebegitu besar hikmah kehidupan untuk kita pandang dan jadikan panduan. cuma cukup celikkah mata hati untuk tidak terus dibuta duniawi?

pada hari guru tahun ini, hadiah terindah apabila masih ada bekas anak murid yang menghargai.

pada hari guru tahun ini, paling manis bila masih sudi disanjung julang dengan gelar "cikgu" walaupun tidak seperti dulu segak dan kemas berbaju kurung bertumit tinggi dua inci.

lazim aku kongsikan dulu, "selagi namanya cikgu, sampai mati dipanggil cikgu. betapa nanti tiba waktu si cikgu kembali ke Rahmatullah, tetap orang menyebut -- nak pergi menziarah kubur CIKGU."

*terharu*

semoga jangan lupa pada ikrar dan amanah yang ditauliah kepada sekalian kita supaya anak-anak bangsa terdidik dan boleh dibangga.

Selamatlah Berhari Guru.

4 comments:

Anonymous said...

Senyum indah menghiasi wajahnya ketika ku tatap wajahnya,Hilang dahagaku yang haus akan ilmu,Dia mengisi dengan kesabarannya,Tak pernah kulihat ia mengerutkan wajahnya kerana memang disengaja,Kecuali bila ku salah itu pun tetap dirangkai dengan senyumnya,Dan membuatku percaya,Seolah ia mengatakan “Semoga aku lagi lebih... baik dan tak salah lagi!”.Betapa kucintai dia,Layaknya cintaku pada ibu dan ayahku..Dia guruku! Guru yang ku sayang!

ayobkelubi said...

wahhhhh!!

akhirnya telah terbukak kembali blog ini!!..lama giler aku menunggu.hari2 klik,asyik dimintak approval to view.. :(

tapi

aku percaya

satu hari ia akan terbukak kembali!. dan hari ni aku baru tahu!. yeahhhhaaaaa!..

welcome back cikgu yus!..

y u z said...

ayie -- kenapa postnya tak bernama di sini sayang? =)

y u z said...

incek ayob -- ahahaa. akses lebih mudah ke internet saban hari juga jadi sebab untuk saya kembali beraksi!