Thursday, September 24, 2009

the Raya IV --- udang bermee.

kenapa udang bermee, bukan mee berudang?

sebab selak udang baru jumpa mee!

kuala sepetang sangatlah disebut-sebut orang sebagai destinasi untuk menikmati mee udang yang dikatakan paling istimewa seantero Malaysia sampaikan tersiar di Majalah 3. kalau diikutkan sepanjang-panjang jalan dari pekan Simpang yang pasti dilalui bila tiba dari KL, ada lebih kurang 12 buah kedai dengan hidangan utamanya mee udang.

tapi bila dah banyak sangat, iklannya hebat tapi rasanya belum tentu juga.

sekian lama aku balik kampung, inilah kali pertama sebagai salah seorang warga kuala sepetang kami sekeluarga terikut sama nak merasai "thrill" mee udang ni.

barangkali sudah rezeki juga, salah sebuah gerai berdekatan menjamu mee udang secara PERCUMA sempena Hari Raya kali ini.

tadaaaa -- Mee Udang Mak Jah, terima kasih! (siap dah ada blog sendiri hah, canggih mak jah.)

semua menu ada -- mee udang, mee goreng udang, kuetiau goreng udang. makanlah selagi larat, tak ada yang melarang!

troli mee udang yang datang setiap 5 minit!


free flow ya. agak-agak tak cukup, ambik lagi.



pemandangan dari luar. dari jauh boleh nampak papan tanda kedai mak jah ni.

bersusun-susun kereta di kawasan letak kereta dengan nombor plet dari merata negeri.

komen pasal rasanya? bolehlah, puas makan udang. tapi kuahnya agak manis. dan mungkin kerana dijamu banyak begitu, nikmatnya tak begitu terasa. barangkali pada kesempatan lain kalau makan berbayar, lebih sedap harapnya.

tapi ada satu tempat yang gerenti sedap sebab abah aku pun kata sedap! (abah ni kadang-kadang ada cerewetnya, jadi kalau tiba-tiba dia beria mengempen pada saudara-mara yang lain maknanya memang sedaplah tu.)

kedainya baru lagi, depan sikit dari Simpang. nama kawasan perumahan tu Palong kalau tak silap. ada lot kedai di sebelah kiri namanya Mee Udang Kuala Sepetang WORLD. harga sepinggan mee udang RM 8 dengan tak kurang 10 ekor udang harimau. kuah pun sedang elok tak cair sangat, manis-masam-masin secukup rasa. kalau nak yang special, RM 12 sepinggan dengan udang putih yang besar-besar.

memanggil-manggil udangnya hah!

No comments: