Saturday, February 14, 2009

aku mahu ini dibaca dengan akal.

nota kepala : aku takde idea nak introkan macamana. tapi bacalah. bagaimana blog menjadi medium terbaik untuk memahami dari satu sudut pandangan yang lain. ada yang tersirat dan boleh kita semua fikirkan bersama. Wallahua'lam.

Saturday, February 14, 2009

resah gelisah ponteng memonteng disound puca xmasuk kelas sebab asrul ponteng.!!
Current mood: angry

hari ini tanggal 14 februari..aku mencium tgn ibu tercinta di pintu pagr takkale sedang memakai kasut.aku menceritakn aku akn ponteng hari ni...mak cakap BUAT LA PER YG KO NAK.KO DA BESAR TAHU PIKIR MNER BURUK MNER BAIK.aku pergi.

ketibaan aku dskolah dsambut oleh van bru yg penumpang nye SHARIL.aku xheran la.aku bersam faiz terus menuju ker kedai KAK LONG yg agak famous dklagn pelajr ######### BOY SCHOOL ..selepas amik sarapan yg berat kandugan nye kami terus ker titiwangse ats alsan nak rest rest nak rihat kn minda n tenangkan kelopak mate..ye la tgok cikgu yg tergedik gedik dgn student&student tergedik gedik dgn cikgu...argh.! samer la tuh dua dua.erm peduli aper aku...

erm aku duduk sambil melayan ;lagu baru pussycat dols n saykirah selepas bebrape puluh mint ketibaan dak dak silat merangkap sahabt dunia akhirat aku tiba.aku tahu dyorg ponteng dkat sni.lepak punye lepak dtg la emak n bapa hafis hust bye bye jer la..

nampk..!! ponteng dgn parents lg.xbising pon.!!

erm pas boring boring .hafis kater ader PUAN NADIA & PUAN SUZAN kat tempat kayak?btol ker??aku teringan bebenar nk jumper puan nadia...pergh.!! lamer sih aku xjumper dier aku sengaje bermain bola bersama HANAFI FARIDL & FAHMEE..yer la market la biar pn nadia nmpk..bia leyh lepak2 dgn die.tgok punye tgok kelibat die menghilang.argh.!! xkesah la.. xper lain kali ader rezeki jumper lagi..jam aku menunjukan hampir pukul 10.15.aku mengerah fais agar mempercepat kan langakh.yer la ader kjer skit kat skola yg belum di setel kan walaupon da 2 bulan skola.argh.! fedap la...muud nak balja hilang.!!biase benda benda ni aku buat 2minggu slepas skola dbuka.ni da nak bualn 3.langsir xkomplete.kelas xcat.arhg...huru hara la kelas.aku bukan mengharapkn kemenangan.but...muud yg timbul bie kelas yg agak ceria...

erm aku terus menuju ker sekola.sampai kat gate.pak guard memekak.."sudaa pukull brape ni kamu masuk skola??"..erm sound die..!!suker hati la nak msuk pkul braper.!aku dtg bukn sbgai peljar skola.aku ader kjer la keling.!!lagi mau membebel...aduh...

erm teruskan langkah....sampai di bilik guru PUAN ######## sambut aku.."HYE ASROL FAIZ.."AKU BLS BLIK DGN NADA KEHORMATAN YG TINGGI..HYE CIKGU..pas tuh jer dier kater..AWK THU X SEBB AWK ASROL SATU KELAS XBELAJR.argh perit nyer aku dgr...!!!erm pikir skit erk apasal dier xsound aiman yg msih bersam kami pdhal dier yg pegg kunci kelas??weyh KAWAN KAWAN pkir skit k....klu bende kecik mcm ni xleyh setel buat aper jd guru..!ader MASTER.ader DIPLOMA ader DIGREE..erm bukak la cermin tingkap tuh masuk kan lak syaril tok bukk pintu belakang.!!adoi yai... baik xpyh jd cikgu la klu benda remeh temeh xrety selesai kan...die sllu bermain kater yg...HENDAK SERIBU DAYA.XNAK SERIBU DALIH.!!

erm benda senang pon xleyh wat..adoiyai..nampak sgt dak dak kelas xmo blaj n sajer mencari punca kelahan aku..aku yg sebsar alam pon buleyh masuk...heran la aku....aper gune MASTER,DIGREE N DIPLOMA tuhadoyai...heran la..erm pastu die tanye aku ponteng apehal??lantak la aku mau ponteng ker xnak.!!yg nak sibuk hal peribadi orang tuh knaper??heran heran...weyh jgan ingt aku ni lembut lembut aku xberani nak sound cikgu cikgu...dyorg pon xphm ker emosi org?/tahu emosi dyorg jer??klu tunjuk emosi kang dikater kuang aja...diam jer la..

erm aku terus lepak dikelas yg aku sendri masuk melyeludup ats niat besar & suci aku aku nak siap kan kelas..nak seribu daya xnak seribu dalih.senang citer...pas lepak lepak aku dpt tahu guru kelas aku CIK SITI FAIRUZ ader tetamu dan sibuk dgn ECO-RANGERS die..xkesah la..bia la die..die ader hal yg lebih penting dari kelas...aku paham..pas jer setal semua...aku tgok die beradadi bangku baru di dalam studio seni.aku xnk susahkan die sbb die penat kan..yer la meghadap matahari yg tanpa bumbugg..pnas kot...erm aku mintak kart die kain scalete n kain sketing...bia la aku buat sendri..aku tahu die penat..pas tuh die membebal... ni la aper la..cikgu penat la asrul..ok fine.!nia la aku buat..mmg niat aku xnk susah kn ckgu,,pas tuh die boleyh layan tok wan n xhirau kan aku seolah olah aku dgn fais yg sebsar alam ni die xnmpk.!!oargh.1!!!frustnye aku...tunggul ker aku nie...!!

erm aku belah lepak kat library n luah kn kat ckgu soon ..wah pas tuh rahsia cikgu2 terbongkr...patuut la...pas tuh kan....aku da fed up/!!siyes..!! ni kali terkahir aku berkhidmad tok kelas.!!!menyampah la...aku pendam kan sorg sorg..yer la bg thu fais fais tergelak2...xper bia la..

fais nekad die nak buat gak...bial la blik lewat sampai pkul 7 pon xper...die mnuju ker meja makan guru guru berkumpul..aku da ckp.!!xpyah fais... but fais degil!! ok go..pas tuh die kater kiter lambt.!!helooo...kami sampai pkul 103o.masih awal 20 mint..aper ni semua,...xnk buat ckp xnk buat...erm aku melitik air mate melihat dri pg smapai ptg..hasil nye??bg la barang2 tuh bia kami buat...pg la kemane cikgu nk pg..eco rangers ker..bomba ke.r...xksh la...

erm aku dpt tahu hari jumaat kepastian esok mengecat...wah.!! saper yg nak mengecat...siyes kami xsuker buat kjer 2,3 kali...bukan nak megeluh...typi komitmen la skit...erm aku tepinga pinga saper yg mahu cat?sapai kan persahabatn ak degn shbat baik aku hakim trpisah dsbbkan mau setel kan hal kelas... arhg pikir skit.!kwanor kelas?aku korban kan shbt aku dwaktu bacaan selsius bdn tinggi aku xsedar stiap kater2 aku...aku heran knper xnk inform yg xjdi mngecat?helo.!!!i ader myspace..ader henphone...ader YM la..adoi aku bukn nak bersikap kurang hajar kat sini...pkir la pengorbanan kiter...

WAHAI CIKGU CIKGU YANG ADER DALAM DUNIA NI....jangn tahu murid jer nak jaga hati dan persaan cikgu...cikgu pon kna la phm kedaan,malah megenali sesorg tuh dgn mendalam.!!! ni pkai tibai jer...aku buat ni sbb aku FRUST au...erm kiter beria ia die sbuk mencari kesalahan kite.r...mmg la kiter n xsebaik rahman.jaabr.hafis student ksygn ckgu lasy year.mmg la kami ni nakal...bukn bermakne nak kuang ajr dgn cikgu...nak boikot keje cikgu ker aper... mungkin saye mewakili 10 juta pelajr2 dlm dunia ni... saper stju koment k...

aku rase nak jer bergaul dgn amirul.teguh.aizat.yer la samer samer pontg.merokok...hahaha.. funy skit...itu jer la...aku frust..

HAKIM: aku panas semalan n aku xsedar stiap kater kater yg lahir dri mulut aku,,,..ko pon phm kan aku klu bab kelas lain skit,..untuk memafkan aku tuh aku tahu sukar..aper hakim..aku phm...aku bersalah kerana terlalu memeintgkan kecerian kelas sampai aku ketipkan ko.!!aku sound ko...its ok...aku mintak maaf bebanyak kepada mner mner pihak yg terase..ruangan ini khas tok tempat saye melpaskn perasaan yg terguris ..argh.!!!skitnyer...hahaha

6:45 PM

msYuzfairuzт є я says :-

terima kasih. kamu jujur bersuara, dan saya terima.

pertama sekali, saya sangat ternanti-nanti kehadiran anda berdua pagi tadi kerana telah saya maklumkan - saya tidak dapat komited di kelas. saya bercadang untuk menyerahkan semua kelengkapan seawal pagi supaya tidak timbul keadaan kalut mencari dan memanggil-manggil saya dari anjung kelas hanya kerana memerlukan barang-barang di dalam simpanan saya.

tapi sayang, anda berdua tiada.aiman, ketua kelas yang dibangga-banggakan selama ini juga tiada.

saya terhidu ura-ura yang majoriti 4E akan datang lewat, saya dapat kesan melalui komen-komen di myspace. saya tak kisah, sikap sedemikian seakan menjadi budaya 4E - skip waktu belajar pagi dan datang untuk gotong-royong kerana tidak perlu berbaju sekolah lengkap / no point masuk kelas untuk belajar separuh hari. tak mengapalah. mungkin ibu bapa anda tidak gusar. siapalah saya, bukan?

tidak lama selepas itu, saya mula dikejar dek syahril, yoong jun dan lain-lain. baru tersedar, kunci kelas tiada dalam simpanan langsung. aiman, ketua kelas yang dibangga-banggakan pun entah ke mana. asrol, yang setiap hari bertanya mana kain langsir seolah tiada esok hari pun tak kunjung tiba.cikgu-cikgu yang hendak mengajar pun mula berkias kata. tak mengapa. itulah 4E kesayangan saya. pandai-pandailah, kata saya pada syahril - duduk saja di dataran ilmu. apa boleh buat.

tidak terlintas usul memanjat tingkap segala. kerana pintu itu telah dicipta untuk urusan keluar masuk.mengapa kerana sikap tidak acuh ada orang yang dipaksa memanjat tingkap? salah saya juga, seharusnya menyimpan semula kunci setelah kamu serahkan kembali tempoh hari. tapi kata saya - peganglah, aiman kan tak ada seminggu ni. tidak saya tahu pun kamu juga akan datang lewat hari ini. mungkin kalau dimaklum lebih awal saya akan minta semula kunci tersebut semalam semasa kamu bertanya kain langsir untuk kelas.memang, silap saya tak bertanya.

dan pada masanya kamu tiba, seperti dijangka saya memang tak dapat komited. lebih hampa bila ditanya - kenapa tak datang awal dari pagi? kamu jawab "malas." tiada maaf atau sedar yang separuh hari 6 orang rakan yang hadir dan 2-3 orang cikgu yang tidak malas berkongsi ilmu telah harungi juga dengan rasa tidak selesa.

.....

memang salah saya, seharusnya saya simpan semula kunci kelas 4E tempoh hari.dan salah saya, kerana tidak komited dengan keceriaan kelas sedangkan sudah tahu sejak awal yang anda dan faiz ada dalam 4E, dan semua orang tahu bila ada asrol dan faiz maka keceriaan kelas sangat hebat dan hampir terbaik. tetapi sayangnya, kelas cik siti fairuz tidak pernah berada dalam senarai kelas terceria pun. itu tradisinya, kerana memang saya tidak dapat komited ke situ.jadi situasi kita - bertemu buku dan ruas. hasilnya, sama-sama merasa terluka yang bukan sedikit. malah mungkin berlarutan hingga usai SPM 2010.

atau sampai bila-bila.

usul mengecat, saya rasa hampir semua guru kelas dapat tahu pada masa yang sangat terdesak. saya tidak pasti ada atau tidak guru yang mengecat kelas hari ini kerana rata-ratanya sibuk dengan gotong-royong luar kelas yang lain. termasuk saya.

asrol, saya rasa di myspace ini saya telah diberi banyak ruang untuk lebih kenal siapa anak-anak murid saya. dari segi pergaulan dan gaya hidup terutamanya. semuanya jadi pedoman dan banyak hikmahnya untuk diri kita semua. maafkan saya jika saya belum begitu kenal siapa anda semua. atau menganggap anda semua telah kenal siapa saya. memandang kamu dan faiz dari ekor mata di kantin benar-benar menjerut leher saya. saya telah jangka myspace kamu akan hangat dengan kisah ini.dan benar. saya terkhilaf.

esok lusa saya masih lagi cik siti fairuz, guru kelas anda. dan kamu mohammad asrol dan ahmad faiz masih anak murid saya. secara profesional, saya masih perlu terus membimbing sekiranya saya diperlukan. andai tidak, maka mungkin masih ada orang lain yang akan menerimanya.

seorang cikgu ibarat lilin yang membakar diri, cahayanya kecil tidak mungkin dapat bahagiakan semua orang pada masa yang sama.dengan rendah diri, ampun maaf saya hulurkan.

Posted by msYuzfairuzT є я on Saturday, February 14, 2009 - 9:50 PM



nota kaki : ...........mungkin di akhirnya, diam lebih baik.

2 comments:

ayobkelubi said...

che'gu yuz, aku mmg sgt terkejut bila membaca luahan hati pelajar ko nie....seolah-olah dunia persekolahananya tidak adil kepada dia.

apakah pergi sekolah semata2 untuk mengecat kelas?.adakah disebabkan komitmen yang sangat "tinggi" tu membenarkan dia dan rakan2 masuk sekolah lewat?.

aduhai generasi myspace ini!.

dan dia menyalahkan guru kelasnya kerana tidak melayan dia semasa berjumpa?. bukankah masuk sekolah seawal 7.20 pagi?.

jahanam budak2 zaman skang sampai nak ponteng pun dapat kebenaran dari mak dan ayah?. oh pleaseeee!!!.

sepatutnya "perbalahan" antara cikgu pun tak melibatkan anak murid. ini menyebabkan anak murid akan tidak hormat pada kita. :(

di tempat aku pun ada "asrol" dan rakan-rakan tapi pengajaran yang kami bagi ialah setiap kali hujung semester,dtg untuk mintak naik pointer,masa tu kami basuh cukup2 tapi itulah, sama saja macam daun keladi.

sebenarnya, kau sudah meminta maaf dan dia harus tahu sebagai seorang lelaki adalah sangat2 tidak gentleman bergaduh dengan perempuan.

sebab tu aku selalu berdoa agar rotan di kembalikan.ini akibat tiada rotan ataupun sebarang hukuman yang bisa menyedarkan jiwa.

budak K.L kan?. damn!. buek malu sajo!.

bagi aku analisa lagi cerita ini utk dikomenkan lagi.yang pasti, budak generasi myspace ini amat mengecewakan!.

fafarafa said...

14hb bkn sabtu?? sekolah ganti ke??? (aku dulu pun slalu ponteng bila ada ganti skola sabtu. tapi aku duduk rumah jek. tak g merayap pun :D)

ok. pd aku, budak ni nk carik perhatian cikgu dengan volunteer psl hal hias kelas tu. maybe dia nk tunjuk yg dia pon bagus(in a way) spt rahman, jabar & hafis. tp syg, bila diberi peluang utk pikul tanggungjawab tu...dia sendiri yg rosakkan kepercayaan cikgu.

dia tau dia pegang kunci kelas. tp dia bole melencong sedangkan dia dh smpi skola waktu tu. wth?? kalo btol2 nk ponteng, trus titiwangsa aa. jadahnye g skola dulu.

& 1 lg aku x paham. apa kejadahnya cikgu bole bercerita dgn student psl cikgu lain??? gile x profesional.

~sigh~

aku ada sikit pesanan laa utk student ko ni.

-----------

kepada adik asrul, 'besar' btol pengorbanan adik ye?? sanggup gado dgn 'kwn baik' semata2 nk cat kelas. kagum sungguh akak.

akak nk pesan. hidup adik ni panjang lg. dunia ni luas. selagi adik x jumpa kawan yang sanggup jatuh bangun sama adik, jgn ckp laa 'kwn baik' adik tuh kwn dunia akhirat adik. kwn yg baik tidak akan menyokong adik bila adik berniat nk ponteng. kwn yg baik adalah kwn yg boleh membawa kebaikan pd diri adik.

lg satu. kalau nak cikgu respek adik, adik kena laa respek cikgu dulu.

dan sila belajar mengaku kesalahan diri sendiri dulu. baru salahkan orang lain ye. buang sikit ego tuh. ego tuh x bole bwk adik ke mana pun.

sekian dulu laa nasihat akak ni. akak syg anak² generasi myspace spt adik ni. sbb adik laa antara penyambung warisan dunia ni.

---------------


::pi-es:: aku kagum dgn ko yg dengan rendah dirinya sanggup mohon maaf pd pelajar sendiri. cikgu spt ini laa yg negara kita mahu. tp syg, pelajar sndr x hargai cikgu mcm ni.