Monday, May 09, 2011

hidup yang cukup semua.

ada kerjaya tetap, ditinggalkan.
ada peluang untuk membina kerjaya tetap, ditinggalkan juga.

masalah sebenar? diri sendiri.

duit memang tak akan pernah cukup.
cinta memang bukan misi terkini.
masa depan saja yang selalu penuh dengan harapan dan keinginan.

tetap, di hujungnya aku mahu merasa bahagia. menikmati hidup yang cukup semua.

CUKUP -- sekarang definisinya apa?

cukup makan, cukup pakai, cukup belanja, cukup kasih sayang dari semua -- cukup-cukup ada jadi sudah cukupkah?

cukup itu, sekadar ada. lengkap. memadai.

apakah salah pula kalau berlebih? kan boleh dikongsi beramai. mengutip token penghargaan dari Tuhan atas nama 'sedekah', bagus tidak?

eh gila apa. namanya kan dijanji pahala, tentulah bagus!

tapi,
kerana aku tak mampu. jadi yang cukup makan pakai pun oh sudah redha berganda-ganda.

yang selalu berlebih, barangkali sayang untuk semua yang mahu menerima. atau kudrat yang dikurnia supaya mesti guna sungguh-sungguh demi mahu mencari cukup untuk makan dan pakai.

selain pahala percuma dari senyum dan senangkan hati sekeliling yang mahu pandang? hee

sungguh, kadang-kadang aku terganggu bila diprovok dengan persoalan cukup atau tidak ini. sebab normaliti untuk orang seusia aku -- memilik aset tipikal dalam bentuk kereta, rumah apatah lagi rumahtangga, ini semua tidak berlaku pada aku. langsung seperti biasa, balik kampung pada musim perayaan adalah kengerian yang selalunya terpaksa aku lalui paling tidak untuk setahun sekali.

tapi apa dia yang mahu dicari untuk melengkapi definisi 'cukup' itu sendiri?

pagi semalam abah masih kalut-kalut mendaftar subjek untuk semester baru. nyata 'cukup' untuk definisi abah, ilmunya masih belum cukup. tak habis lagi mahu menimba selagi kudrat berlebihnya masih ada.

aku sendiri, masih merasa yang ilmu pada penilaian gulung kertas itu masih belum cukup.

amalan untuk kehidupan yang satu lagi, lebih sakan tak jumpa cukupnya. Astaghfirullah.

jadi, balik pada soalan asal tadi -- bagaimana yang dikatakan 'cukup'?

hidup yang cukup semua, ertinya SEMPURNA.

dan manusia, fitrahnya tidak sempurna.

jadi mari kita redha pada setiap usaha untuk mencari cukup dan sempurna. sekurangnya, berdikit juga token berharga yang bernama pahala pada setiap kata -- Alhamdulillah.

Alhamdulillah.

masih terang mata, masih bernafas, masih waras fikir pada momen aku mencoret ini.

ya, cukuplah.

2 comments:

Anonymous said...

luv this babe.. lama aku tak tulis blg.. ingt nk buat blog baru je nnt.. dan rasanya sudah patut aku menulis kembali.. sekadar nk luahkan ape yg terbuku, supaya hati x jadi batu, dan rasa tak mati.. -AFA-

y u z said...

ailina -

yup, aku kembali menulis sebab di sini saja tempat aku temui hidup! sekurangnya, tak terbuku jadi sakit jiwa. =(