Thursday, September 24, 2009

the raya I -- salam, maaf, nangis, peluk, duit raya, jalan-jalan, makan!

seperti biasa, Hari Raya kami ialah di Perak Darul Ridzuan -- kampung mama. adik-beradik mama ramai, 10 orang semuanya dan nenek pun masih ada.

jarang sangat balik kampung abah, mungkin kerana adik-beradik abah pun banyak yang dah bercucu, atuk dan nenek dah lama meninggal jadi agak payah nak berkumpul meraikan Aidilfitri bersama.

sebagai cucu sulung yang menghabiskan zaman prasekolahnya di kampung, kembali ke rumah tok menimbulkan pelbagai nostalgia. loghat utara masih lekat, terutama menyebut "r" yang kerap akan berbunyi "ghrr" -- contohnya "rajin" akan berbunyi "ghajin", hahah.

seperti biasa awal pagi dimulai dengan sesi mini gotong-royong, membersih sekitar rumah.



Tok setelah berbelas tahun tanpa Uwan, masih sihat. cuma sudah bongkok tiga dan sudah resamnya orang tua, makin uzur dan kerapnya terbaring rehat. entah berapa raya lagi dapat bersama Tok. :'''<


adik aku yang ni memang drama sikit. tiap-tiap tahun nak menitik air mata. kalau bukan memang dia yang sedih, dia tengok orang lain pun boleh bikin dia sedih. haiyaa.

cucu menantu yang sulung bergaya dengan kamera hadiah hantaran kahwin.


yang berbaju melayu coklat itu sepupu paling istimewa, jarang dapat balik kampung kerana keadaannya yang kurang mengizinkan. sudah 10 tahun terlantar tidak sihat.

duit raya!

selesai sesi di rumah, kami berombongan ke rumah jiran-jiran sekeliling yang rata-ratanya saudara-mara sendiri juga. kali ini lebih kepada nak memperkenalkan ahli baru keluarga kami, si cucu menantu. esok-esok tak lah kekok dengan kaum-kerabat sendiri kan.

pengantin baru sebulan, sedondon dalam warna biru. tahun depan ada "extra baggage" kot, InsyaAllah. =)


budak kecik yang paling seronok balik kampung, tapi tak beria sangat berjalan. lebih sibuk main kejar ayam dan pasir di halaman rumah Tok. duduk KL tak jumpa semua tu!

tadaaa -- tengok si budak nakal! pakai baju melayu separuh hari saja, petangnya dah ke sana-sini dengan seluar pendek.

dan seperti biasa Hari Raya tidak sah tanpa dijamu segala juadah yang enak-enak belaka. setakat kuih-muih tu dah tak pelik, tapi kalau jumpa laksa utara, mee kari..... masing-masing sibuklaa memenuhkan kerusi di meja makan.

1 comment: